کد مطلب:314803 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:238

میدان عباسعلی در گرگان
این مكان واقع در خیابان امام خمینی گرگان چهارراه میدان است. حدود دویست سال پیش با مشك از سر خواجه گرگان آب می آوردند و آن را داخل سنگ شش گوشه ای كه آن جا نصب بود ریخته و رهگذران با نوشیدن آب به یاد تشنگی حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) اهل بیت و اصحاب با وفایش به ویژه حضرت عباس (علیه السلام) در روز عاشورا می افتادند و قاتلان آن حضرت را لعن می نمودند و مردم در داخل این آب پول ریخته و از همان آب می نوشیدند. سنگی كه در كنار سنگ آب خوری نصب شده از جنس مرمر بوده و جای پنجه روی آن است كه این سنگ حدود هشتاد سال قبل از كربلای معلی به این مكان آورده شده است. از آن جایی كه این محل به نام حضرت عباس (علیه السلام) نام گذاری شده، همه ساله دستجات عزاداری از تمامی هیئت های مذهبی شهر و روستاهای اطراف برای اقامه عزاداری امام حسین (علیه السلام) در ماه محرم به این مكان آمده و به ساحت مقدس شهیدان كربلا اظهار ارادت می نمایید. در دهه محرم نیز هر شب اطعام دهی صورت می گیرد و در شب هفتم محرم نیز



[ صفحه 319]



مراسم طوق بندان انجام می شود. در طی سال نیز در تمام ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار (علیهم السلام) مراسم خاص آن برپا می گیرد. سه نسل از خانواده خادم ابوالفضل به نام مرحوم محمد هادی و مرحوم محمد یوسف و هم اكنون نیز صاحب خادم ابوالفضل مشغول خدمت هستند. مقبره این دو نفر نیز در همین مكان است. در سال 1301 شمسی شخصی به نام آقای طهرانی كه از اصفهان عازم مشهد مقدس بود گذرش به این جا می افتد و نذر می كند كه اگر بیمارش شفا گرفت ایوان این مكان را با سنگ بپوشاند. كه حاجتش برآورده می شود و به نذر خود عمل می كند و هم اكنون ایوان این مكان با سنگ هایی به رنگ سبز پوشانده شده است. در تمام شهر نیز علاقه مندان به خاندان اهل بیت جهت گرفتن حاجت نان و ماست نذر می كنند، و مرسوم است كه غروب پنج شنبه هر هفته این نان و ماست خادمان را بین مردم در همین جا تقسیم می كنند [1] كه نان و ماست حضرت عباس (علیه السلام) از شهرت بالایی برخوردار می باشد.



[ صفحه 320]




[1] اين يادداشت حجة الاسلام و المسلمين آقاي حاج علي سيد اكبر صداقت به دفتر انتشارات مكتب الحسين (عليه السلام) فرستاده اند. از ايشان تشكر و قدرداني مي شود.